tisdag 5 november 2013

Nygammalt intresse

Som jag tidigare skrivit om så har jag växlande intressen. Ett tag har det varit scraping, sen stickning, surdegsbakning, betonggjutning, yes you name it! Just nu syr jag igen. Min första hobby som jag började med som liten, jag sydde mycket i mellan -och högstadieåldern. Det blev lapptäcken, något barnplagg till kusinbarn, men främst var det kläder till mej själv. Jag sydde kläder till skolavslutningar under flera år. Byxkjolar, kavajer, ballongkjolar(!), kjolar med hängslen. Jag hade tidigt klart för mej att jag skulle gå beklädnadsteknisk linje på gymnasiet liksom min granne gjorde. Så i årskurs 9 fick jag prao hos en modedesigner vilket borde ha varit lycka med mitt intresse. Det blev dock inte så då hon var en elak häxa som tog dö på mitt intresse på två ynka veckor. Efter det rörde jag knappt symaskinen mer. Någon enstaka gång har jag sytt några kuddfodral, gardiner samt  lagat något. Så en dag tidigt i somras var jag med min sytokiga grannfru till storstadens tygaffär. Där sprang jag på ett mjukt tyg som jag var tvungen att köpa. Under semestern köpte jag några tygbitar till, ritade av lite mönster som jag lånade av Gf. Jag kom ändå inte riktigt till skott. Men så tillslut började jag klippa lite i tygerna och började sy. Jag känner mej riktigt ringrostig och har ingen erfarenhet alls av strechiga tyger. Efter att ha sytt ETT plagg, investerade jag i en billig overlock!! Jag tycker det är kul även om jag inte alltid är så nöjd med mina alster än men jag känner att jag lär mej nya saker om hur man kan göra och hur man INTE ska göra.
Tyget med elefanterna var det som fick mej att börja sy igen! Det blev en
tröja stl 110 till sonen och en klänning stl 98 till dottern.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar