onsdag 17 december 2014

Godaste lasagnen

I många år har jag fuskat då jag gjort lasagne. Jag har gjort lasagnette, inte den i halvfabrikat men jag har använt mej av mindre pasta och gjort en köttfärssås med ostsås i. Men då jag såg detta receptet blev jag sugen på riktig lasange och det var verkligen värt att göra. Så gott och mycket, perfekt att ha och värma samt i matlådor.
Köttfärssås:
900 gram färs
1 gul lök
1 pkt bacon
Persiljilade
2 klyftor vitlök
500 g passerade tomater
2 tärningar kalvbuljing
5 dl vatten
1 dl tomatpuré
chilisås

Gör köttfärssåsen och låt koka länge

Bechamellsås
3 dl grädde
7 dl mjölk
1 dl mjöl
100 g smör
Salt
Peppar
Muskotnöt
4 dl riven Prästost
+ 2 dl att toppa med

lasagneplattor

Smält smör och blanda i mjöl, späd sen med vätskan ch låt koka under omrörning. Blanda ned osten och krydda.

Varva köttfärssås, lasagneplattor och ostsås, avsluta med ostsås och riven ost. Gratineras i 175 grader ca 30 min








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar