onsdag 15 februari 2012

Nybakat



Mina första surdegsbröd är nyligen utkomna ur ugnen och jag avnjuter just i detta tillfälle en smörgås med smör och lagrad ost samt en kopp rött te. Trots att jag inte var så säker på att min surdegsgrund var som den skulle samt att jag som vanligt inte kan följa receptet blev brödet faktiskt riktigt bra. Jag utgick från ett recept på valnötsbröd, försent insåg jag att jag tagit i rågmjöl i stället för rågsikt (och det var nog ganska bra för jag fick se att datumet på sikten gått ut 2008). Pga detta fick jag ha i extra vatten då degen blev fastare av rågmjöl, desstutom hade jag i några nyper jäst (då jag tvivlade på surdegen) och slutligen la jag till lite hackade aprikoser.

Nu tror jag det blir en macka till......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar