lördag 1 januari 2011

Nyårsmeny

Årets nyårsmeny var av högsta klass och bäst hitintills tycker jag.



Förrätten bestod av en smördegsbotten med hummerröra och kronärtshjärta, en liten toast på dillsåsspegel med pilgrimsmussla toppad med sparrissallad i tryffelolja samt en råraka med creme fraiche och löjrom. MUMS säger jag bara!



Även varmrätten var kanon. Hästfilé med rostade rotfrukter. Till detta serverades en rödvinssås som var fantastiskt god (recept önskas Fru L), grönpepparsås samt en sallad med chévre och hallonvinegrett

.

Till efterrätt åt vi hallonmoussetårta.


LÄNGTAR TILL NÄSTA NYÅRSMENY!

2 kommentarer:

  1. Den där pilgrimsmusslan ser riktigt god ut!

    SvaraRadera
  2. Halloj, Håller med att maten verkligen var GOD! här kommer receptet på rödvinssåsen: (6 pers)

    4 dl rött vin
    3 scharlottenlökar
    2 vitlöksklyftor
    5 timjankvistar
    2 msk socker (jag tog råsocker)
    4 dl vatten + 3 msk konc kalvfond (jag tog mer)
    3 msk balsamvinäger
    Skala o finhacka scharlottenlök och vitlök. Fräs löken i olja med timjankvistarna i en kastrull i 3-4 min. Strö över sockret, rör ngn minut under fortsatt stekning.
    Häll på vin, vatten, fond och balsamvinäger. Koka ihop tills hälften återstår.
    Sila bort lök och timjan och häll tillbaks i kstrullen o koka upp. Red av. Vispa ner 1-2 msk smör. Smaka av med salt. KLART!

    Håll till godo!
    Fru L

    SvaraRadera