lördag 26 mars 2011

Rosa eller rosa, det är frågan?

När jag planerar att inreda ett nytt rum (eller göra om ett gammalt) börjar detta oftast ta form i mina tankar långt långt innan själv renoveringen börjar. Jag samlar intryck, idéer och inspiration. Jag ser framför mej ungefär vad jag tänkt mej och därefter börjar själva letandet efter den rätta nyansen på färgen, tapeten,tyget eller gardinen. Jag vet ungefär hur jag vill att det ska se ut när det är klart, vilket kan vara lite svårt att överföra till andra.

Jag har aldrig varit för rosa, och vägrade sätta på mej kläder i den färgen när jag var yngre. När det nu var dax att välja färger till köket fick jag för mej att jag vill ha en rosa fondvägg som fortsätter in i vardagsrummet samt en vägg med en blomstermönstrad tapet. Resten av väggarna ska gå i grått. Fixarn brukar låta mej sköta det där med inredning utan att ha så mycket att invända, men så var det minnsann inte denna gången. Vid mitt första besök i färgaffären var det en rosa tapet med vita syréner som föll mej i smak och utifrån denna bröts ett färgprov fram för att provmåla hemma med. Burken stod hemma på bänken ett bra tag innan jag gjorde en strykning. Fixaren har sedan dess tittat med skeppsis på färgfläcken och sagt -ska vi verkligen ha rosa?? Dessutom är det väl ingen annan som direkt har varit överväldigad av mitt val. Eftersom det nu har börjat närma sig färdigställandet gjorde jag därför en ny tur till min bekanta färghandlare och möts då av -"Här Fru M, här har jag fått in nya tapeter för dej! Visst e de fina?" och ja visst var de fina, mycket finare än den som jag tidigare valt ut. Denna gången tog jag med tapetprover och färgkartor hem för att kunna titta i lugn och ro, i rätt ljus och få Fixarns godkännande. Så nu är vi överens. Det kommer bli en fondtapet med blommor som går i gammelrosa och det kommer att bli en dovt rosa vägg i samma ton som blommorna i tapeten. Så, Ja Fixarn, vi ska har rosa! Men jag erkänner att det var bra att du visade ditt misstycke så att jag gjorde ett nytt besök i färgaffären.


Måste bara tillägga att tapeten heter "Wonderful clematis", vilket är min favorit blomma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar