fredag 13 augusti 2010

Äppelpaj

I förrgår delade Grannen med sig av olika recept på halloncheesecake som hon hittat på nätet. Jag blev sugen på att prova en av dem som blev jättegooood.
http://clofina.blogg.se/2010/january/recept-hallon-cheesecake-suuper-god-smakar.html

Idag tänkte jag att jag skulle dela med mig av ett recept på äpplepaj.
Mamma min är här och hon hade med sig de första av årets svenska äpple från äppelriket, Kivik på Österlen.
Nu står den i ugnen och är strax färdig att avnjutas tillsammans med lite vaniljglass.

Äppelpaj från Österlen

5 äpple
2,5 dl socker
3 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
1,5 tsk vaniljsocker
1 ägg
125 g smör
2 msk honung

Smält smöret tillsammans med honungen, låt svalna.
Blanda de torra ingredienserna och tillsätt ägg och smör.
Skala och riv äpplena direkt i botten på en pajform.
Bred över smeten och grädda i 175 grader i 25-30 min.

Severa med glass eller vaniljvisp

3 kommentarer:

  1. Mmmmm, den var SUPERGOD!!! Tack fru M.
    /Fam L

    SvaraRadera
  2. MMM god paj men jag skickade med det som blev kvar till park 45. Alla åt och smaskade roligt med ett nytt recept. Tack för det!!!! Jenny

    SvaraRadera
  3. hej! Tack för tipset denna ska jag prova önskar dig en fortsatt härlig helg /Marie

    SvaraRadera