söndag 29 augusti 2010

Årets fiskbjudning

En gång varje sommar bjuder vi hem ett par bekanta som hjälper oss med en sak som jag förhoppningsvis snart klarar av själv (deklaration, egentligen är det inte så svårt att göra men det finns en del krångliga moment pga livet som fd egen företagare i min dek. som jag ff behöver hjälp). Jag vet att paret, främst mannen, är tokig i fisk och därav bjuder jag på detta då de kommer. I år såg meny ut så här:

Förrätt; Toast med stuvad svart trumpetsvamp

Huvudrätt; Österlensk fiskgryta med färska potatis, recept nedan.

Dessert; Vaniljglass med varma hallon och kokosflarn med choklad

Recept fisksoppa

1/2 purjolök, strimlad
3 morötter i slantar
2 fiskbuljongtärningar
1 dl vitt vin
2 dl vatten
3 dl grädde
1 msk Grand mainer, (likör med cognackaraktär går att byta ut mot annan eau du vie)
300g torskfilé i 2x2cm tärningar
300g lax i 2x2cm tärningar
100g skalade räkor
smör att steka i
maizenaredning att reda av med
salt & peppar, ev socker

Fräs purjo och morötter i smöret i en gryta. Slå på vatten, vin och grädde. Smula ner fiskbuljongen och slå i cognacen. Låt koka upp och sjud sedan i ca 5 minuter. Red och smaka av enl eget bevåg. Lägg i fisken som försiktigt får sjuda klar i grytan, ca 6-8 minuter, rör om emellanåt men akta så fisken inte går sönder. Toppa med räkor och dekorera med lite strimmel av det gröna på purjon när grytan är färdig. Servera med färska eller pressad potatis. Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar