fredag 17 december 2010

I år ska jag vara lite wild & crazy...

... och byta ut den där sura rödbetsalladen och gamla Maltan mot lite annorlunda julmat. I stället för ris a´la Malta kommer det att serveras en julsemifreddo som dessert på julafton. Jag har precis tillverkat den och lagt den i frysen och längtar tills jag ska få smaka!




Semifreddo med torkad frukt och choklad
(8-10 port)

Ingredienser

1 dl russin
1 dl dadlar
1 dl torkade fikon
1 vaniljstång
1 dl färskpressad apelsinjuice
1/2 dl vatten
3 stjärnanis
150 g mörk choklad
2 1/2 dl vispgrädde
2 dl matyoghurt (10 %)
1 dl florsocker
2 äggulor
2 äggvitor

Gör så här:

1. Hacka den torkade frukten fint och lägg i en vid kastrull. Skär vaniljstången på längden och skrapa ut fröna.
2. Lägg ner frön och stång i kastrullen tillsammans med apelsinjuice, vatten och stjärnanis. Koka upp och låt sjuda tills vätskan kokat in i frukten, ca 7 minuter.
3. Ta kastrullen från värmen, plocka bort vaniljstången och stjärnanisen. Låt frukten svalna.
4. Finhacka chokladen.
5. Vispa grädden pösig. Vispa ner yoghurt, florsocker och äggulor. Vispa äggvitorna till ett hårt, vitt skum i en separat, ren skål.
6. Vänd försiktigt ner de vispade äggvitorna i gräddsmeten med frukten och chokladen.
7. Pensla insidan av en 1 1/2 liter stor form med lite vatten. Täck sidor och botten noga med plastfolie. Häll smeten i formen. Täck med plastfolie. Frys i minst 4 timmar.
8. Ta ut semifreddon ca 45 minuter före servering och låt stå i rumstemperatur. Stjälp upp semifreddon på ett fat. Sitter den fast kan du skölja lite hett vatten över formens undersida. Ta bort plastfolien och servera genast.

1 kommentar:

  1. Meeeen, när det är recept med så många ingredienser blir jag helt nervös. Fast jag tror att jag ändå måste prova detta. Men byta ut ris á la Maltan?! No way!

    SvaraRadera