onsdag 8 december 2010

Moment 22

Jag har ställts inför ett dilemma kommande termin. För att vara berättigad till CSN är jag tvungen att klara av 75 % av innevarande termins poäng. Denna termin består av två stycken 15 hp kurser som examineras genom vardera en tentamen. 15 hp (50 %) har jag klarat genom ett godkänt på tentamen i beskattningsrätt 1 den 4 november. Examination av resterande 15 hp för kursen handelsrätt för revisorer, vilken jag läser, nu sker den 21 januari. Eftersom resultatet redovisas först tre veckor senare och vårtermin börjar 24 januari vet jag alltså inte om jag är berättigad till studiemedel vid kursstart. Blir jag inte berättigad till studiemedel, krävs det att jag är inskriven hos arbetsförmedlingen from 24 jan för att inte hamna utanför försäkringskassans system för ev. sjukpenning/föräldrapenning i framtiden. Är jag inskriven hos arbetsförmedlingen får jag inte tacka ja till en studieplats. Det verkar som mitt enda alternativ för att vara på säkra sidan(då man aldrig kan vara 100% säker på ett godkänt) är att avstå från att läsa min sista termin och missar därmed också chansen att få min examen i företagsekonomi som jag kämpat för i några år. Jag har genom åren som student; varit engagerad och närvarat på alla föreläsning, klarat alla tentor och har inget som släpar samt återbetalat till CSN under min föräldraledighet. Detta är tydligen inget som CSN tar hänsyn till. Kan det verkligen vara så här? Suuuuurt tycker jag!

1 kommentar:

  1. Är det inte underbara byråkratiska bit-dig-själv-i-svansen-Sverige i ett nötskal så säg! Jag menar, du kan ju inte vara den enda i Sverige som är, har varit eller kommer att vara i den här situationen?! Hur har andra gjort? Kan du inte ta föräldraledigt några eller ngn dag i veckan i början så att du har rätt till studiemedel?

    SvaraRadera